4 Content Marketing Tips Die Succesvolle Bedrijven Altijd Ter Harte Nemen

content-marketing-tips-succesvolle-bedrijven

Begin 2014 publiceerde het Content Marketing Institute een overzicht van de belangrijkste trends op het gebied van contentmarketing (ook wel: inbound marketing). Wat opvalt, is het extreem positieve vooruitzicht dat zij schetsen voor de contentmarketingindustrie.

Steeds meer bedrijven maken gebruik van een contentstrategie en doen dat met toenemend succes. Maar welke strategieën werken nu echt?

In deze blogpost geef ik je 4 inboundmarketingtips die succesvolle bedrijven ALTIJD ter harte nemen.

1. De Man/Vrouw Met Het Plan

Wat maakt je contentmarketingstrategie succesvol? Natuurlijk, veel factoren spelen een rol. Maar een ding hebben succesvolle bedrijven gemeen: ze hebben een helder plan en iemand die toeziet op de naleving daarvan.

Veel bedrijven – met name kleine – die iets willen doen met inbound marketing beginnen vrolijk in het wilde weg te bloggen of beginnen een YouTube-kanaal. Het probleem. Ze hebben geen stip aan de horizon. Maar zodra je meerdere media en middelen gebruikt, is een duidelijke strategie dé manier om koers te houden.

Je kans op een succesvolle contentmarketingstrategie wordt aanzienlijk groter als je iemand met een visie aanstelt die zijn ideeën vastlegt in een helder plan van aanpak.

2. Meer Middelen. Meer Resultaat.

Contentmarketing is een containerbegrip voor een groeiend aantal middelen, media, strategieën en online platforms die allemaal deel kunnen uitmaken van je online marketinginspanningen. Het onderzoek van Content Marketing Institute laat zien dat er geen grens is aan het aantal middelen en tactieken dat je kunt gebruiken, zolang je maar voldoende content hebt om er invulling aan te geven.

Jouw potentiële klanten bevinden zich op het internet en gebruiken in principe alle social media-kanalen en platforms die er zijn. Met elk nieuw medium dat je gebruikt, presenteer je jezelf dus weer aan een nieuw publiek. Grijp je kansen!

3. Marketing is targeting

Gebruik het juiste kanaal voor de boodschap die je wilt verspreiden. Pas de toon en de presentatie aan aan het medium dat je gebruikt en de doelgroep die je benadert. Consumenten moeten het gevoel krijgen dat de boodschap speciaal voor hen is bedoeld.

Bedrijven die contentmarketing succesvol uitvoeren, doen ook het meest aan marktsegmentatie. En dat is geen toeval. Elk contentkanaal en elke website heeft zijn eigen publiek. Je boodschap moet dus niet alleen worden aangepast aan je publiek, maar ook aan het podium of het medium dat je gebruikt.

4. Infographics Zijn Hot. Maar Overdrijf Niet

De populariteit van infographics is enorm. Begrijpelijk. Ze geven veel en doorgaans fraaie visuele informatie binnen een beperkte ruimte die snel is te scannen en makkelijk kan worden gedeeld via social media.

Overdrijf het gebruik van infographics echter niet. Ze zijn vaak uiterst effectief ter ondersteuning van je verhaal, maar dikwijls te oppervlakkig om een heel verhaal te dragen. Gebruik ze dus zoals ze zijn bedoeld: om je verhaal te ondersteunen, te visualiseren of kort en krachtig samen te vatten.

Volg de ontwikkelingen op het gebied van contentmarketing

Het speelveld van contentmarketing is roerig en voortdurend in beweging. Zorg dus dat je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen. En heb je hulp nodig? Blog Busters helpt je graag bij het opzetten van een content marketing strategie om het verkeer naar je website zo effectief mogelijk te laten groeien.

Veel succes en dank voor je tijd!

Over Wim Glas

Wim Glas heeft een achtergrond in journalistiek en communicatie. Hij is eigenaar van GLAS – een allround communicatie- en marketingbureau in Gouda – en Blog Busters. Blog Busters werkt met de beste online copywriters en journalisten en verzorgt professionele, zakelijke blogs die klanten in hun eigen webomgeving posten. Zo realiseren ze actuele en relevante webcontent voor hun doelgroep.
Dit bericht is geplaatst in Zakelijk bloggen. Bookmark de permalink.