6 Blog Blunders Die Je Niet Wilt Maken (Geloof Me!)

Wie zakelijk bloggen heeft ontdekt, voelt zich een beetje zoals mijn 6-jarige dochter met haar nieuwe Stabilo-pen: je wilt blijven schrijven. En wie schrijft, wil natuurlijk lezers. (“Kijk eens, papa!”) Zo ook de blogger.

Wie z’n blogpost het web op heeft geschoten, wil niets liever dan reacties, likes, shares en een eindeloze stroom halleluja-retweets. Immers mensen, de blogger zonder lezers is toch zoiets als Lucky Luke zonder Jolly Jumper, Lionel Messi zonder bal, Patty Brard zonder duikplank – de lol is er gauw vanaf.

Patty Brard

Helaas. De realiteit is hard: de wereld stikt van de duikplankloze Patty’s. Ze ploeteren, foeteren, schrijven en schrappen. En nadat ze hun blog aan het meedogenloze oog van de wereld hebben toevertrouwd, blijkt er geen hond te zijn die er naar omkijkt. Geen reacties, nul likes, geen retweets. Het blijft pijnlijk stil. Diepe zucht…

Waarom leest niemand mijn blogs?

De meeste bloggers hebben geen idee wat ze verkeerd doen. Ze vragen zich vertwijfeld af: Ligt het aan mij? Aan mijn schrijfstijl? Is het echt ZO verschrikkelijk saai wat ik te melden heb?

Misschien.

Maar het is veel waarschijnlijker dat het aan allerlei andere dingen ligt. Veel bloggers begaan onbedoeld allerlei fouten die ze niet zouden hoeven maken. Blogblunders, zogezegd. Gelukkig is er hoop. Wie z’n blogblunders inziet en met een noodgang overboord gooit, staat niets in de weg om een succesvol blogger te worden. Here we go!

Blunder #1: Je Blog Heeft Een Waardeloze Titel

Het is een veelgemaakte en kostbare fout. Je hebt een prima blog geschreven, interessant onderwerp ook, maar de titel die je er boven hebt gezet, trekt niet bepaald de aandacht van de lezer.

En dus is al je werk voor niets geweest.

Ik noemde het al in Zo Verspreidt Jouw Blog Zich Als Een Virus: Gemiddeld lezen 8 van de 10 mensen de titel van een artikel, maar slechts 2 van de 10 lezen de rest. Gelukkig kun je het schrijven van titels leren. Een fantastisch hulpmiddel is 52 Headline Hacks van Jon Morrow. Doe er je voordeel mee!

Blunder #2: Je Hebt Het Tegen De Verkeerde

Ken je dat? Je belt een klantenservice. Bijvoorbeeld omdat je het aan de stok hebt met de handleiding van je interactieve televisiepakket. Nadat je in geuren en kleuren en met gevoel voor detail je probleem hebt voorgelegd, schraapt de dame (of heer) aan de andere kant van de lijn vriendelijk de keel en zegt doodleuk: “Ik verbind u even door met een collega.” Kun je dus het hele verhaal opnieuw doen.

Wie blogt, wordt harder gestraft. Niemand die jou doorverbindt als je verhaal niet aansluit bij de lezer. Er wordt gewoon weggeklikt, ‘opgehangen’.

Houd bij het schrijven van je zakelijke blog daarom altijd je doelgroep voor ogen. Wie wil je met jouw blog bereiken? Welke vragen heeft jouw potentiële klant? Wat zijn de interesses van je doelgroep? Hoe kun je jouw doelgroep helpen, informeren, bedienen? Als je daarin slaagt, begin je langzaam maar absoluut zeker een publiek op te bouwen.

Blunder #3: Je Hangt De Verkoper Uit

Verkopers die gaan bloggen moet je in de gaten houden. Voor je het weet, steken ze hetzelfde ronkende verhaal af als naast die veel te dure Audi in de showroom. Niet de taal en toon die je in je blogs moet bezigen. Maar ook niet-verkopers kunnen er soms wat van. Onthoud dat zakelijke blogs geen commercieel karakter hebben, maar bedoeld zijn om je doelgroep te informeren over zaken die hen interesseren – niet om te verkopen of reclame te maken.

Niet de Samsung Galaxy S4

Niet de Samsung Galaxy S4

O. En als je slim bent, zorg dan dat een ander jouw product de hemel in prijst in zijn blog. Voorbeeldje? Kijk hoe Samsung dat slim voor elkaar heeft met z’n nieuwe telefoon: de  Samsung Galaxy S4. Strooi met wat VIP-kaarten voor de Samsung GS4 Announcement (14 maart jl. in New York). Zorg dat deze kaarten bijvoorbeeld op de burelen van Business Insider belanden en in de zak van auteur Kevin Smith – iPhone-adept blijkens de achtergrond van zijn twitterpagina, maar inmiddels lyrisch over de nieuwe GS4. Vier dagen na z’n bezoek aan de Samsung GS4 Announcement twittert Kevin dit en op 24 maart schrijft hij zelfs dit. Een dag later wordt het bericht klakkeloos gekopieerd door Nichal Joosse van Dutch Cowboys. Een schijnbaar objectieve en prima gelezen review over de GS4, maar ondertussen…

Blunder #4: Je Bent Koning Knip-en-Plakwerk

Knip-en-plakwerk

Tjonge. Wat een leuk verhaal lees je daar. Eigenlijk prima materiaal voor je eigen blog. En dus verhaspel je het stuk een beetje, voegt een eigen introotje toe en huppatee: een nieuwe blogpost. Wat ik denk? Gaat een tijdje goed, daarna straffen Google en je lezerspubliek je ge-na-de-loos af. Tip van de dag: niet doen. Natuurlijk – je mag overal je inspiratie opdoen, maar zorg altijd voor een eigen geluid en originele content als je blogt. Dat is waar lezers naar op zoek zijn.

Blunder #5: Niemand Begrijpt Wat Je Zegt

Duidelijke taal

Lezers houden van duidelijke taal. Teksten die ze begrijpen en die niet lezen als een verzekeringspolis of de brief van je advocaat. Helder, eenduidig, simpel. Let daar dus op bij het schrijven van blogs. Marcus Sheridan – over wie ik eerder deze blog schreef – zegt in dit interview dat als hij een bedrijf zou beginnen zoals Blog Busters hij alleen kleuterjuffen zou inhuren. “Zij vertalen de hele dag door complexe principes naar begrijpelijke taal voor kleine kinderen.” Er zit wat in. Als blogger wil je dingen uitleggen en begrijpelijk maken. Niet de interessante jongen uithangen.

Blunder #6: Je blogt nog onregelmatiger dan de dienstregeling van de NS

NS dienstregeling

In het begin is het eenvoudig. Je hebt een lijstje geweldige blogideeën en je bulkt van de inspiratie. En dus verschijnt er met de regelmaat van je hartslag een nieuwe blog. Maar langzaam maar zeker krijgen andere zaken binnen je bedrijf prioriteit. De frequentie waarmee je blogt, neemt af. Het gebeurt de besten, maar is funest voor het opbouwen van een lezerspubliek. Zorg daarom dat bloggen niet iets wordt wat je erbij doet, maar dat er daadwerkelijk tijd voor wordt ingeruimd. Dat het onderdeel wordt van jouw takenpakket of dat van een aantal collega’s. Dan heb je de grootste kans van slagen.

Oké. Er zijn vast nog veel meer blogblunders die je bij zakelijk bloggen kunt begaan. Ik laat me graag inspireren. Welke blunders kun jij aan bovenstaand rijtje toevoegen?

Over Wim Glas

Wim Glas heeft een achtergrond in journalistiek en communicatie. Hij is eigenaar van GLAS – een allround communicatie- en marketingbureau in Gouda – en Blog Busters. Blog Busters werkt met de beste online copywriters en journalisten en verzorgt professionele, zakelijke blogs die klanten in hun eigen webomgeving posten. Zo realiseren ze actuele en relevante webcontent voor hun doelgroep.
Dit bericht is geplaatst in Zakelijk bloggen met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.