Altijd Een Briljant Idee Voor Je Blogpost (Zo Doen De Pro’s Het!)

clueless

Het is zover.

Je bent uitgeblust, leeg, inspiratieloos en compleet blanco voor je volgende blogpost.

Ontspan. Het komt goed!

Oog in oog met je writers block geef ik je graag wat tips om de blogger in jezelf weer aan de praat te krijgen.

Ik herinner me dat ik in mijn tijd als eindredacteur bij Reader’s Digest het boek De Arrogantie van het Buikgevoel las van bladendokter Rob van Vuure. Een boek met handige tips als je creatief en succesvol magazines wilt maken. En toch wel een beetje verplichte kost – meende ik – als je dag in dag uit rondhangt op de redactie van een tijdschrift. En dat was wat ik in die tijd deed.

Op een redactie brainstorm je elke maand, of elke week, over de invulling van het komende magazine. Maar bedenk je telkens volledig nieuwe onderwerpen?

Uh, nee. Veel succesvolle magazines schrijven al decennialang over dezelfde thema’s.

Het geheim?

Redacteuren zijn bijzonder creatief in het bedenken van nieuwe invalshoeken voor uitgekauwde onderwerpen.

Oude wijn, nieuwe zakken.

Kan dat voor ieder onderwerp? Jep!

Van Vuure laat in z’n boek zien hoe je zelfs over boerenkool (gaaap!) 100 verschillende artikelen kunt schrijven. Een paar voorbeeldjes:

100 invalshoeken voor je zakelijke blog

 

Als je 100 invalshoeken kunt bedenken voor een verhaal over boerenkool, kun je ook 100 manieren bedenken om over jouw bedrijf te vertellen, toch?

En dat is dus goed nieuws als je inspiratieloos naar je scherm zit te staren.

Even concreet. Stel je hebt een bedrijf in beveiligingstechniek. Dan is de kans groot dat je eindeloos over jouw business kunt vertellen. Dan moet het ook mogelijk zijn om 100 invalshoeken te bedenken voor blogs over beveiliging.

Om aan te geven dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn, geef ik je hier alvast een voorzetje.

O, en het aardige is: op veel blogonderwerpen die je bedenkt kun je weer eindeloos variëren. Om even bij beveiliging te blijven, de ontwikkelingen op het gebied van cybercriminaliteit bieden voldoende stof om met enige regelmaat een blog over te schrijven. Ook nieuwsberichten zijn een voortdurende bron van inspiratie. En het aantal YouTube-filmpjes over domme inbrekers is niet aan te slepen.

 

 

Maar ook als je in een andere branche actief bent, kunnen deze suggesties je inspireren. Want ook de tandartspraktijk, het assurantiekantoor en de makelaar kunnen hun voordeel doen met een regelmatige blogpost.

In welke branche ben jij actief? Over welke thema’s wil jij bloggen? En – hoe zorg jij dat je nieuwe inspiratie opdoet voor je blogpost?

Ik hoor het graag!

En heb je vragen? Laat het me weten!

P.S. Lees ook: 6 Blog Blunders Die Je Niet Wilt Maken (Geloof Me!)

Over Wim Glas

Wim Glas heeft een achtergrond in journalistiek en communicatie. Hij is eigenaar van GLAS – een allround communicatie- en marketingbureau in Gouda – en Blog Busters. Blog Busters werkt met de beste online copywriters en journalisten en verzorgt professionele, zakelijke blogs die klanten in hun eigen webomgeving posten. Zo realiseren ze actuele en relevante webcontent voor hun doelgroep.
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie, Zakelijk bloggen met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.