Goed nieuws voor bloggers: Facebook gaat kwalitatieve content beter waarderen

Het is interessant nieuws voor Facebook-gebruikers die het sociale netwerk inzetten voor het verspreiden van nieuws en/of zakelijke blogs. Kwalitatieve content krijgt voortaan een betere waardering dan de zoveelste variant op een uitgemolken grap.

Waar let Facebook op bij het beoordelen van content?

Hoe weet Facebook wat goede content is? Om dat te kunnen beoordelen, kregen duizenden gebruikers voorbeelden van posts te zien en bijbehorende vragen als:

  • Is deze content relevant voor jou?
  • Vind je dit content van een betrouwbare bron?
  • Zou je deze content delen met vrienden of het aanbevelen aan anderen?
  • Is deze content echt interessant voor jou of gaat het de bron erom om ‘likes’ te scoren?
  • Zou je dit als een ‘meme’ of ‘slechte content’ kwalificeren?
  • Zou je het bezwaarlijk vinden om deze content op je tijdlijn te zien?

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek werkte Facebook aan een nieuw algoritme. Het vernieuwde systeem moet kwalitatieve content beter herkennen en als zodanig beoordelen.

Wat kun je verwachten?

Voor de meeste Facebookpagina’s zal de impact beperkt zijn. Pagina’s die op veel betrokkenheid bij hun posts kunnen rekenen, zien mogelijk een verdere groei in bereik. De strategie voor je Facebookpagina blijft feitelijk gelijk: zorg voor content van hoge kwaliteit en optimaliseer die voor je fans, zodat je bereik zo groot mogelijk is.

Houd in elk geval de volgende vuistregels in gedachten als je op een nieuwe Facebook-post aan het broeden bent:

  • Zorg voor deugdelijke en relevante content
  • Werk aan je geloofwaardigheid en zorg dat je het vertrouwen wint van je publiek
  • Stel jezelf de vraag: ‘Zou ik dit bericht delen met vrienden of het anderen aanbevelen?’
  • Vraag je af of jouw publiek deze post op hun tijdlijn wil zien staan.

Vond jij dit artikel nuttig en de moeite waard om met je vrienden te delen? Post het dan op Facebook ;-)

Wil je reageren? Laat hieronder een bericht achter. Bedankt voor het lezen!

Over Wim Glas

Wim Glas heeft een achtergrond in journalistiek en communicatie. Hij is eigenaar van GLAS – een allround communicatie- en marketingbureau in Gouda – en Blog Busters. Blog Busters werkt met de beste online copywriters en journalisten en verzorgt professionele, zakelijke blogs die klanten in hun eigen webomgeving posten. Zo realiseren ze actuele en relevante webcontent voor hun doelgroep.
Dit bericht is geplaatst in Zakelijk bloggen met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.