Hoe Je Massa’s Klanten Binnensleept (Zonder Een Cent Uit Te Geven Aan Advertenties)

boost business met bloggen

Eigenlijk is het simpel. In plaats van dat je mensen murw beukt met opdringerige advertenties en schreeuwerige commercials, besteed je je marketingbudget aan het creëren van interessante, relevante en kant-en-klare informatie voor jouw doelgroep. Het resultaat: lagere kosten, betere leads, hogere Return on Investment. Interessant? Maak dan kennis met Inbound Marketing.

Het principe van Inbound Marketing is niet per se nieuw. Halverwege de 19de eeuw maakte Cyrus Hall McCormick, uitvinder van de mechanische oogstmachine, al gebruik van primitieve inboundstrategieën. Internet heeft Inbound Marketing echter een geheel nieuwe dimensie gegeven. Bovendien noemen we Inbound Marketing pas zo sinds Brian Halligan, CEO van HubSpot, de term in 2006 introduceerde.

In de Verenigde Staten is Inbound Marketing inmiddels een fenomenaal buzzwoord. Deze manier van marketing bedrijven is met de explosieve groei van social media in korte tijd razend populair geworden. En zoals met alles wat in Amerika gebeurt, is het een kwestie van tijd voordat bedrijven ook hier massaal op Inbound Marketing gaan inzetten.

Inbound Marketing versus Outbound Marketing – wat is het verschil?

Inbound Marketing is het tegenovergestelde van de traditionele Outbound Marketing. Bij Outbound Marketing staat het zogenaamde pushmechanisme centraal. Bedrijven die een pushstrategie hanteren, proberen hun product of dienst bij zo veel mogelijk potentiële klanten onder de neus te houden.

Met andere woorden, ben je Heineken, ABNAMRO of de MediaMarkt, dan zet je dus in op grootschalige radio– of tv-commercials waarmee je een enorm publiek bereikt. Maar tv-commercials werken dikwijls als flyeren in een drukke winkelstraat – het meeste drukwerk ligt 10 meter verderop al in de prullenbak.

Loop niet zo te pushen!

Pushen heeft nadelen. Niet zelden hang je je dienst of product onder de neus van mensen die daar totaal geen interesse in hebben – laat staan dat ze overgaan tot aankoop.

Een andere nadeel is dat pushstrategieën dikwijls als STO-REND worden ervaren. Denk aan schreeuwerige tv-reclames of irritante radiocommercials die ongewenst jouw televisieprogramma of luisterplezier onderbreken.

Bij grote bedrijven met dito budgetten is pushmarketing nog enigszins zinvol, omdat – vanwege het enorme bereik – de wetten van de grote getallen in werking treden. Voor de meeste bedrijven – met een meer bescheiden marketingbudget – is het echter ALLESBEHALVE de meest kosteneffectieve manier om je marketingbudget te besteden. De oplossing? Jep, Inbound Marketing.

Hoe werkt Inbound Marketing?

Bij Inbound Marketing overval je mensen niet ongevraagd met jouw producten of diensten. In plaats daarvan creëer je waardevolle, opmerkelijke en relevante content die aansluit bij vragen en behoeften van potentiële klanten. Als mensen op internet op zoek gaan naar informatie komen ze vanzelf uit bij de antwoorden en de informatie die jij voor ze hebt verzameld.

Voorbeeldje. Stel, je hebt een bedrijf in beveiligingstechniek. Je helpt particulieren en zakelijke klanten met het beveiligen van hun woning of bedrijfspand. Mensen die hun pand willen beveiligen, lopen in de oriëntatiefase met allerlei vragen rond:

  • Hoe kan ik mijn woning het beste beveiligen?
  • Wat kost het beveiligen van een bedrijfspand?
  • Hoe gaan inbrekers te werk?
  • Etc.

Door antwoorden te geven op dergelijke vragen, bereik je potentiële klanten voor wie je een superrelevante informatiebron bent. Bovendien claim je – door systematisch over jouw vakgebied en dienstverlening te publiceren – na verloop van tijd een expertstatus. Dat ziet ook Google, die dat zal belonen met een hogere positie in de zoekresultaten. Kortom, door het creëren van waardevolle content word je:

  • beter vindbaar voor jouw doelgroep
  • leid je meer bezoekers naar je website
  • zal het aantal klanten toenemen
  • stijgt je omzet

Wat doet Blog Busters?

Blog Busters helpt bedrijven met het structureel creëren van actuele en relevante content voor hun bedrijfswebsite. Dat doen wij door het schrijven van zakelijk blogs voor websites van bedrijven en organisaties, het plaatsen van gastblogs op populaire websites van derden en het verspreiden en aanjagen van nieuws en blogposts via social media.

Uit recente cijfers van HubSpot blijkt dat bedrijven die starten met bloggen:

  • het verkeer naar hun website explosief zien toenemen
  • gemiddeld 97 procent meer inbound links naar hun website creëren
  • gemiddeld ruim 400 procent meer geïndexeerde webpagina’s hebben
  • gemiddeld 67 procent meer leads genereren.

Bedrijven die slechts één blog per maand op hun website plaatsen, zien het verkeer naar hun website gemiddeld al met 49 procent toenemen. Bij wekelijks bloggen, neemt het verkeer gemiddeld gezien zelfs toe met 72 procent.

Een van de allerbelangrijkste redenen dat Inbound Marketing snel groeit, is het feit dat de kosten per lead gemiddeld 62 procent lager liggen dan bij traditionele Outbound Marketing. Het binnenhalen van een nieuwe klant is dus een stuk goedkoper dan via traditionele advertentiekanalen.

Bekijk deze cijfers ook in onderstaande infographic. Hierin zijn onderzoeksgegevens van HubSpot overzichtelijk weergegeven door Kwiek Ontwerp.

Voordelen-Zakelijk-Bloggen-Infographic

Daarom: Inbound Marketing

Zoals je hebt kunnen lezen, is Inbound Marketing in vrijwel alle opzichten aantrekkelijker dan dure, traditionele outboundmethodes. Samenvattend:

  • Je genereert leads door het delen van interessante en waardevolle informatie
  • Je werkt aan een positief imago en verkrijgt een expertisestatus binnen jouw branche door waardevolle content te plaatsen en de interactie met jouw klanten aan te gaan
  • Je zorgt voor leadgeneratie tegen zeer lage kosten
  • Het omzetten van leads naar daadwerkelijke klanten gaat op basis van verkregen vertrouwen

Blijft er nog één vraag over: voor welke marketingstrategie kies jij?

Wil je reageren op dit artikel? Laat hieronder een bericht achter.
Vond je deze blog interessant? Deel die dan met je vrienden of zakelijke contacten.
Dank voor je tijd!

zakelijk bloggen adviesgesprek

Over Wim Glas

Wim Glas heeft een achtergrond in journalistiek en communicatie. Hij is eigenaar van GLAS – een allround communicatie- en marketingbureau in Gouda – en Blog Busters. Blog Busters werkt met de beste online copywriters en journalisten en verzorgt professionele, zakelijke blogs die klanten in hun eigen webomgeving posten. Zo realiseren ze actuele en relevante webcontent voor hun doelgroep.
Dit bericht is geplaatst in Zakelijk bloggen met de tags , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.