Hoe Marcus Sheridan Zijn Bedrijf Redde Van De Crisis (Hij Ging Bloggen!)

Wie dure spulletjes verkoopt, heeft aan de crisis vaak een zware dobber. Maar zelfs als het aantal orders schrikbarend terugloopt, hoeft dat niet het einde van je business te betekenen. Doe wat Marcus Sheridan uit North Virginia deed. De crisis raakte hem hard, maar hij sloeg BRIL-JANT terug.

 

In een artikel in The New York Times van 27 februari jl. vertelt Sheridan dat hij in 2009 de orders van zijn bedrijf River Pools and Spas – installateur van glasvezel inbouwzwembaden – in een mum van tijd met bijna 70 procent zag teruglopen. Als hij het hoofd boven water wilde houden, moest er snel iets gebeuren.

Marcus Sheridan

Sheridan nam een drastische maatregel. De 250.000 dollar die hij jaarlijks besteedde aan tv– en radiocommercials en advertentiebanners snoeide hij terug met 90 procent. Hij besloot zich te richten op het verspreiden van informatie via blogs en video’s. Vandaag de dag is zijn bedrijf succesvoller dan ooit.

Hoe deed Sheridan dat?

Hij legt uit:

Ik stelde mezelf de vraag: hoe gebruik ik internet? Als ik iets wil weten, typ ik in Google meestal gewoon een vraag in. En dat is wat de meeste mensen doen. Ze zoeken antwoorden op hun vragen.”

Sheridan besloot alle vragen die zijn klanten hem wel eens stelden over inbouwzwembaden door middel van blogposts te beantwoorden. De eerste vraag die hij wilde behandelen, was degene die elke klant hem altijd binnen 2 minuten stelde:

Hoeveel kost zo’n glasvezel inbouwzwembad nou eigenlijk?”

Maar zwembadinstallateurs zijn net autoverkopers – ze zeggen niks over de prijs totdat ze met de klant aan tafel zitten. Er zijn immers zoveel opties en accessoires die ze nog willen verkopen. En dus vind je op een website van een zwembadinstallateur nooit de prijs van een zwembad.

Hoe loste Sheridan dat op? Ging hij nu in zijn blog wél prijzen noemen?

Nee – want dat kon ik niet. Maar dat is de magie ervan. Het interesseert Google niet echt of we de vraag beantwoorden. Het zoekt naar bedrijven die bereid zijn de vraag te behandelen. Dus ik vertelde in dat artikel dat er legio mogelijkheden zijn. En dat de prijs kan variëren van 20.000 tot 200.000 dollar, maar dat onze klanten meestal uitkomen op een bedrag tussen de 40.000 en de 80.000 dollar. En dat was genoeg.”

Binnen 24 uur scoorde Sheridan een nummer-1-positie in Google voor elke vraag die te maken had met de kostprijs van een glasvezel zwembad. Uit de statistieken die hij bijhoudt, blijkt dat die ene blog hem inmiddels 1,7 miljoen dollar heeft opgeleverd. Ka-ching!

Nog een briljante zet van Sheridan was de volgende. Omdat hem vaak werd gevraagd welke bedrijven in de omgeving er nog meer zwembaden bouwen, schreef hij een blog over de top-5 beste zwembadbouwers in Richmond (Virginia).

Dan:

Waar stond u in dat rijtje?”

Ik stond er niet tussen.”

Niet?”

Nee, want dan was ik al mijn geloofwaardigheid kwijtgeraakt. Maar dit is wat er gebeurde. Neem nummer 1 op de lijst, Pla-Mor Pools, een grote concurrent van ons. Als je zoekt naar referenties van Pla-Mor Pools, kom je uit bij mij! Wie een van mijn andere concurrenten wil doorlichten, komt uit bij mij. Als je de kracht van inbound marketing echt wilt begrijpen, komt het hierop neer: Zorg dat het gesprek bij jou thuis plaatsvindt.

En onder die laatste zin zou ik het liefst drie vuistdikke strepen zetten, want dat is waar het allemaal op neerkomt. Zorg dat de discussie over onderwerpen die met jouw business te maken hebben, wordt gevoerd op jouw website!

Tot slot geeft Sheridan zijn mening over bedrijven die zeggen dat ze niet weten waarover ze moeten bloggen.

Dat is het domste wat ik ooit heb gehoord – en ik hoor het vaak. Inventariseer simpelweg de vragen die je klanten dagelijks aan je stellen en ga ze beantwoorden […] Als je 25 verkopers in dienst hebt en je laat elk van hen één blog per maand schrijven, heb je elke dag verse content. Het verkeer naar je website zal explosief toenemen!”

Het verhaal van Marcus Sheridan is een geweldig voorbeeld van hoe je jouw organisatie een boost kunt geven. En de manier waarop is even simpel als doeltreffend: beantwoord de vragen van (potentiële) klanten. Bloggen is daarvoor een uitstekend middel.

In dit interview legt Sheridan uit hoe bloggen zijn bedrijf redde:

Wat vind jij van dit verhaal? Laat hieronder jouw bericht achter.

Bedankt voor het lezen!

zakelijk bloggen adviesgesprek

Over Wim Glas

Wim Glas heeft een achtergrond in journalistiek en communicatie. Hij is eigenaar van GLAS – een allround communicatie- en marketingbureau in Gouda – en Blog Busters. Blog Busters werkt met de beste online copywriters en journalisten en verzorgt professionele, zakelijke blogs die klanten in hun eigen webomgeving posten. Zo realiseren ze actuele en relevante webcontent voor hun doelgroep.
Dit bericht is geplaatst in Zakelijk bloggen met de tags , , . Bookmark de permalink.