Zo Verspreidt Jouw Blog Zich Als Een Virus — 5 Geweldige Tips!

how-things-go-viral

 

Aaargh! Bloed, zweet en afgekloven vingertoppen, maar na het posten van je blog blijft het oorverdovend stil. Geen tweet, like, share… nada. Blog Busters to the rescue. Volg deze 5 tips… and wait for the magic to happen.

1. Verzin Een Bril-jan-te Titel

De titel boven je blog is de eerste – en misschien wel de enige – indruk die je op een potentiële lezer maakt. Eén regel om eruit te springen in de oceaan van informatie waar internetsurfers voortdurend mee worden overspoeld. De kop is het lokaas. Jouw enige kans om lezers je verhaal in te trekken. Als de kop flut is, is AL-LES wat daarna volgt voor niets geweest. Niemand zal het lezen.

Gemiddeld lezen 8 van de 10 mensen de titel van een artikel, maar slechts 2 van de 10 lezen de rest.

Gelukkig zijn er trucs voor het schrijven van een briljante kop. Een geweldig hulpmiddel hiervoor is ‘het spiekbriefje’ dat copyblogger Jon Morrow heeft geschreven: 52 Headline Hacks, een overzicht van de beste headline categories waarop magazines en andere media al decennialang met succes variëren. Kern van het verhaal: beter goed gejat, dan slecht bedacht. Doe er je voordeel mee.

2. Maak Je Verhaal Spannend

Ira Glass – het moet een ver familielid zijn – is een bekende Amerikaanse radiopresentator en een van de beste verhalenvertellers die er zijn. Zijn ideeën over storytelling zijn perfect toe te passen op het schrijven van blogs.

Een goed verhaal bestaat volgens Glass uit twee bouwstenen:

  • De anekdote. De anekdote is eigenlijk niet meer dan een aaneenschakeling van gebeurtenissen die zorgt voor suspense. Door jouw boodschap op anekdotische wijze te vertellen, wordt zelfs het allersaaiste verhaal allertijden spannend.
  • Het moment van reflectie. Een sterke anekdote werkt alleen als je op een gegeven moment uitlegt waarom je de anekdote eigenlijk vertelt. Wat zitten we nou eigenlijk te lezen? Welk punt wil je maken?

In onderstaand filmpje legt Ira het zelf nog even uit:

 

3. Wees NIET Genuanceerd – ook al ben je dat wel

Natuurlijk, een afgewogen en genuanceerde mening met begrip voor alle standpunten is een groot goed – als je diplomaat bent, in allerlei andere situaties – maar als je blogt, schiet je er geen bal mee op.

Je wilt mensen in beweging krijgen, een dialoog aangaan, hen overtuigen van jouw expertise. Zorg dus dat je stelling neemt, lezers prikkelt, verrast, shockeert, verontwaardigt, wakker schudt.

Kortom: maak een punt!

4. Serveer Real Company Sh!t

Vroeger kwam je ermee weg: je plempte je website vol met interessante zoekwoorden en je schoot omhoog in de zoekresultaten van zoekmachines. Gelukkig weet Google het koren steeds beter van het kaf te scheiden.

Slimme algoritmes kijken vandaag de dag vooral naar de relevantie van een website. Heeft de afzender autoriteit? Hoe wordt de content door bezoekers gewaardeerd? Hoeveel bezoekers verwijzen naar een website, etc.

De les?

Bedenk bij elke blog die je schrijft wat de toegevoegde waarde is voor jouw lezers. Hoe kun je ze vanuit jouw expertise oprecht bedienen? Het delen van die kennis is wat mensen waarderen en waarnaar ze op zoek zijn. Als je daarin slaagt, wordt dat beloond.

Op www.seomoz.org verwoordt online marketeer Woj Kwasi het als volgt:

Just do what you do best — be a real company and – as Will Reynolds says – do RCS — ‘Real company sh!t.’ There is no single ‘quick win’ that will keep your business afloat. Stick to your guns, be transparent, have some fun, get creative and be passionate about what you do. And then reflect all of that online — anywhere on the web your business has a presence!”

5. Spring In Op De Actualiteit

Mensen lezen graag over thema’s die actueel zijn. Denk aan vallende meteorieten, graaiende bankiers, dopingzondaren, huichelende politici – nou ja, sommige thema’s zijn eigenlijk van alle tijden.

Hoe dan ook: actuele gebeurtenissen zijn een geweldige kapstok voor het vertellen van jouw eigen boodschap – al was het maar als een inleiding voor je verhaal.

Goed voorbeeldje en nog een.

Tot slot: gebruik bovenstaande tips bij het schrijven van jouw eerstvolgende blog en kijk wat het oplevert. Ik ben benieuwd naar de resultaten!

Ook suggesties om je blog te lanceren? Laat ze achter!

Over Wim Glas

Wim Glas heeft een achtergrond in journalistiek en communicatie. Hij is eigenaar van GLAS – een allround communicatie- en marketingbureau in Gouda – en Blog Busters. Blog Busters werkt met de beste online copywriters en journalisten en verzorgt professionele, zakelijke blogs die klanten in hun eigen webomgeving posten. Zo realiseren ze actuele en relevante webcontent voor hun doelgroep.
Dit bericht is geplaatst in Zakelijk bloggen. Bookmark de permalink.